Boken tar upp hur förskolan kan förbereda barnen inför övergången, vilka kunskaper och förmågor som underlättar nästa steg i utbildningsväsendet, och hur en stöttande samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet kan utvecklas. Den behandlar också hur förskolans personal kan underlätta övergången genom en utvecklad övergångsdokumentation och hur föräldrar och vårdnadshavare kan involveras i en positiv övergångsprocess. Boken går igenom styrdokumentens undervisningsinnehåll samt ger teori och forskning om övergångar och hur de kan hanteras. Den är ett stöd för förskolans arbete med lärande övergångar.
Genom bokens praktiska exempel och de konkreta förslag till processarbeten som följer på varje kapitel kan förskolepersonalen omsätta teori, forskning och styrdokument i praktiken. Med hjälp av processarbetena kan arbetslaget rusta barnen för övergången till förskoleklass och fritidshem. Boken kan också läsas på egen hand. I slutet av varje avsnitt erbjuds reflektionsfrågor samt hänvisningar till fördjupningstexter.
Boken riktar sig främst till förskollärarstudenter i utbildning och förskollärare och personal i arbetslag, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.