Forskning visar att ett gott ledarskap i klassrummet och goda relationer mellan lärare och elever höjer undervisningskvaliteten och utvecklar elevers kunskaper. Det goda ledarskapet kräver både övning och organisatoriskt stöd.
Den här boken om ledarskap i klassrummet består av två delar. Den första delen fokuserar på hur lärar–elev-interaktionen på olika sätt främjar elevers motivation, ämneskunskaper och sociala lärande. Den andra delen visar hur skolan som organisation kan stödja lärarnas arbete med att utveckla god klassrumspraktik.
Med utgångspunkt i forskningsprojektet Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) presenteras ny kunskap om ledarskap i klassrummet, klassrumsinteraktioner, undervisningskvalitet, professionsutveckling och hur skolan som organisation kan stödja lärarna i sin klassrumspraktik. I boken omsätts forskning och teori i praktisk tillämpning i klassrummet.
Ledarskap i klassrummet vänder sig till blivande och verksamma lärare, men även till forskare inom relevanta områden.