Specialpedagogiska verktyg som kan lösa alla svårigheter finns inte. Men med förståelse för barns olika behov, en medvetenhet om betydelsen av vårt eget synsätt och med anpassningar, kan vi komma långt och göra stor skillnad för de barn som behöver oss mest.
I Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan lyfts ett förhållningssätt där både pedagogens viktiga roll och barns olika behov får plats. Inte antingen eller, utan både och. Bokens innehåll har därför två spår. Det ena spåret har fokus på pedagogers förhållningssätt och samspelet med barn som av olika anledningar behöver stöd. Det andra spåret har fokus på barns olika förmågor och behov. Genom hela boken varvas teori och ett specialpedagogiskt förhållningssätt som en ram att luta sig mot tillsammans med exempel från förskolans vardag och konkreta förslag på anpassningar. Boken ger även läsaren reflektionsfrågor som stöd för fortsatt utveckling och lämpar sig väl för fortbildning inom arbetslag.
Boken riktar sig till blivande och verksamma pedagoger och rektorer i förskolan samt andra som vill utveckla sin förmåga att möta barn i behov av stöd.
Tjänsten till ”Bildspråk” är tyvärr försenad enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten.