Denna bok är en lättillgänglig introduktion till de principiella frågorna när det gäller barns rättigheter. Boken kompletterar den i huvudsak juridiska och praktiska litteratur som finns på området i dag med en annan infallsvinkel, där barnkonventionens svar på vad barns mänskliga rättigheter är ställs mot andra, historiska och nutida, alternativ.
I bokens första del ligger tyngdpunkten på frågan om vem som kan ha mänskliga rättigheter och varför barn har rättigheter. I andra delen skiftar fokus till rättighetsobjekten, det vill säga det som barn och andra har rätt till, däribland utbildning, delaktighet och religionsfrihet. Den avslutande delen handlar om ansvar och frågan om vem som har skyldighet att säkerställa barns rätt.
Boken kombinerar rättsvetenskapliga, filosofiska, historiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Den vänder sig till dig som vill få hjälp med att tänka igenom de utmaningar som väcks av diskussionen om barnets rättigheter. Den är också tänkt som en introduktion till forskningsfältet kritiska studier om barnets rättigheter - ”critical child rights studies”.