En omfattande offentlig sektor – och inte minst skolan – är ifrågasatt och anklagas ofta för att fungera ineffektivt. Det råder tvivel kring svensk skolas förmåga att ge barn och unga en god och likvärdig utbildning. Skolinspektionen är den myndighet som ska utöva tillsyn och säkerställa att skolan fungerar i linje med lagstiftarens intentioner. Med ordentlig granskning och sanktionsmöjligheter finns muskler för att åtgärda avsteg från tänkta ideal.
Men hur fungerar Skolinspektionen? Är den en effektiv bekämpare av fel och brister inom skolan och en garanti för att skolor fungerar bra? Eller lämnar granskningen väsentligheter kring bra undervisning och ett gott lärande därhän, i jakten på regelavvikelser? Är Skolinspektionen rättssäkerhetens banerförare eller den funktionella dumhetens högborg?
I denna bok behandlas skolinspektion som aktivitet, Skolinspektionen som organisation och de anställda som bärare av särskilda förhållningssätt och identiteter. Skolinspektionens folk, tidigare och nuvarande anställda, liksom de granskade får komma till tals. I boken ventileras Skolinspektionen och de inspekterades vedermödor och en del absurditeter belyses, inklusive snedstyrning och ett olyckligt fokus på dokumentation. Boken inrymmer ett förslag på en helt ny form av tillsyn.