Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med relativt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemensamt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollektiva förmågan att åstadkomma positiv förändring.
Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påverkar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare diskuterar författarna betydelsen av att fostra en uppgiftsorienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar medvetet och målinriktat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken.
Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.