Språkintro är till för nyanlända elever som saknar behörighet till ett nationellt program och har särskilt behov av utbildning i svenska. Någon specifik lärarutbildning som innefattar denna elevkategori finns dock inte, förutom möjligtvis den för lärare i svenska som andraspråk. Språkintro som gymnasieprogram kan komma att ersättas av andra utbildningsformer, men alldeles oavsett är innehåll, syfte och elevgrupp desamma liksom behoven av kunskap hos lärare och övrig skolpersonal.
Författaren beskriver språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i en rad skolämnen samt diskuterar undervisningens organisation och de olika personalrollerna som är involverade. Även kartläggning av elevens tidigare kunskaper och erfarenheter berörs. Frågan om undervisning av grundläggande skriftspråksutveckling för elever som inte tidigare haft goda möjligheter till läsning och skrivning behandlas särskilt.
Språk, lärande och undervisning vänder sig till lärare och annan personal inom Språkintroduktionsprogrammet liksom till studenter på ämneslärarutbildningen.