Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism.
I den här tredje och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell pedagogisk kompetens. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Det innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla som är intresserade av interkulturella frågor och som vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.