Föreläsningen är en hörnsten i akademisk utbildning, men som metod för att fördjupa studenters lärande är den underutnyttjad. Den här boken bygger på aktuell forskning och tar sin utgångspunkt över-tygelsen att föreläsningen kan och bör genomföras på ett sätt som håller studenterna aktiva.
I boken ges handfasta råd om hur en föreläsning byggs upp, från idéstadium till genomförande. Studentaktivitet kan genereras på flera olika sätt och på flera olika nivåer under föreläsningen: genom en noggrant uppbyggd struktur, väl avvägt innehåll och inlevelsefull framställning – men också genom studenternas frågor, diskussioner och aktiviteter.
Föreläsning som studentaktiv metod i högre utbildning är en lättillgänglig guide som hjälper läsaren att förbättra sina föreläsningar, oavsett tidigare praktik och rutin. Den vänder sig till lärare i högre utbildning, såväl nya som mer erfarna, men kan användas som resurs och inspi-ration av alla som föreläser för att utbilda.