Barn och unga läser allt mindre och färre timmar ägnas åt högläsning, både i förskolan/skolan och i hemmet. Med bristande läsförståelse följer en rad problem, både för individen och för samhället, och det läsfrämjande arbetet är därför av största vikt. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur du leder ett läsfrämjande arbete.
Leda läsfrämjande visar vilka förmågor som barn och unga behöver för att utvecklas som läsare, från förskolan till och med gymnasieskolan, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet; för att kunna identifiera brister eller förbättringsområden och för att kunna ta fram relevanta insatser. Ett kapitel visar hur man bygger en integrerad och hållbar skolbiblioteksverksamhet och ett annat handlar om utvecklingsarbete som gör skillnad i lärarnas läsfrämjande arbete och därmed i elevernas lärande.
Boken vänder sig till alla med ledningsansvar inom förskola, grundskola och gymnasieskola. Den är även relevant för språk-, läs- och skrivutvecklare samt för bibliotekspersonal.