Under ett projekts gång omdanas, växlar och utökas projektmedarbetarnas kunskaper och färdigheter. Därför kan en projektprocess även sägas vara en kunskapsutvecklingsprocess. I denna bok behandlas just sådana kunskapsutvecklingsprocesser. Till skillnad från den gängse litteraturen inom projektledning, som främst behandlar hur projekt ska genomföras, tar denna bok sin utgångspunkt i den enskilde projektmedarbetarens målmedvetna kunskapsutveckling och i de förutsättningar som gör denna utveckling möjlig. Författaren belyser de olika områden, så kallade projektaspekter, om vilka projektledare bör ha kunskap för att projektprocessen och kunskapsutvecklingsprocessen ska kunna interagera på ett fruktbart sätt och för att projektledningsarbetet därmed ska bli effektivt.
Denna fjärde upplaga har kompletterats med ett kapitel om det entreprenöriella projektet samt med avsnitt om legitimitetsproblematiken, projekt governance, kontrollmekanismer och grad av kontroll i ett projekt. Dessutom visas, i högre grad än tidigare, att projektledning är ett växande forskningsfält genom att referera till artiklar som har publicerats i akademiska peer-review tidskrifter.
Projektaspekter är tänkt att användas på grundläggande kurser inom projektområdet vid såväl universitet och högskolor som inom näringsliv och förvaltning.