För att lyfta fram betydelsen av undervisningens språkliga möjligheter och komma bort från ett ensidigt fokus på barns och elevers språkliga förmåga och eventuella svårigheter, presenterar författarna i den här boken de nya begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet. Språklig sårbarhet kan precis som alla former av sårbarhet finnas inom en individ, men omfattningen och upplevelsen av den varierar i olika situationer. Ofta märks den när språkkraven ökar, men den kan också vara dold och påverka språklig bearbetning och förståelse. Pedagogisk sårbarhet sätter ljuset på lärarnas förutsättningar att undervisa språkutvecklande, vilket avgörs av skolans resurser, ledning och organisation. Boken presenterar typisk språk-, läs- och skrivutveckling, men också olika typer av sårbar kommunikation utifrån socioekonomiska, sociolingvistiska och biologiska bakgrundsfaktorer. Samverkan mellan olika professioner är ett centralt inslag i boken. Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.