Kvalitetsarbete sägs bidra till lärande, utveckling och mycket annat som är gott. Mer sällan diskuteras baksidan av sådana processer: negativa effekter på lärande och pedagogik, och att kvalitetsarbetet tynger verksamheten när tid och energi går åt till förenklade framgångsformler, mätbarhet, ansvarsutkrävande, kontroll och granskning.
Den här boken är en kritisk uppgörelse med kvalitetsbegreppet och dess användande i svensk vuxenutbildning (Komvux). Den erbjuder också alternativ. Mer specifikt får läsaren tillgång till olika nycklar som ”låser upp” nya förhållningssätt och andra tillvägagångssätt för vuxenutbildningens personal i deras arbete med verksamhetens kvalitet. Det handlar om att kritiskt förstå den nuvarande situationen och kvalitetsregimen, men också om vilka frågor som bör vägleda arbetet och eventuella utvecklingsinsatser framöver.
Kvalitet i vuxenutbildning vänder sig till lärare och rektorer som är verksamma inom vuxenutbildningen, men den är även intressant för olika lärarutbildningar och för det statliga rektorsprogrammet.