Hur bör rektor och huvudman agera strategiskt för att utveckla förskolans språkundervisning? I den här boken presenterar författaren teorier och exempel som bygger på genomförda och utvärderade språkutvecklingsprojekt. Boken förmedlar
• motiven till att förskolan ska språkutveckla och vilka områden som är mer effektiva att utveckla
• hur man undersöker sitt utgångsläge före utvecklingsarbetet
• vad planer för språkundervisning och språkutveckling bör innehålla
• hur man organiserar arbetet och hur förskolläraren blir navet i arbetet
• hur grupper och individer agerar i utvecklingsarbeten och hur
ledningen kan underlätta utvecklingen i olika skeden
• hur man genom det systematiska kvalitetsarbetet kan arbeta med kontinuerlig och fortlöpande utveckling av undervisningen
• hur man följer upp och utvärderar effekterna av utvecklingen
• hur man går vidare efter ett utvecklingsarbete.
Boken kan fungera som inledning på en längre utvecklingsresa med syftet att utveckla språkundervisningen i förskolan. Den förmedlar också kunskap och organisatoriska förutsättningar för att utveckla verksamheten vidare på andra områden.