Kommunikation - Samtal och bemötande i vården

All vård innebär kommunikation, och behovet av praktisk och teoretisk kunskap om kommunikation, samtal och bemötande verkar vara större än någonsin. Kommunikation och bemötande är en av de svåraste arbetsuppgifterna inom hälso- och sjukvården. Vi behöver kunskap och färdigheter i att samtala – för att tala tillsammans med den andre. Flera undersökningar visar att kommunikation är det allra viktigaste för att vården ska bli optimal, utifrån säkerhet, nöjdhet och bästa möjliga behandlings- och omvårdnadsresultat.

Denna fjärde upplaga innehåller tre nya kapitel och övriga är reviderade och uppdaterade. Boken har två delar, den första innehåller generella aspekter av kommunikation i vården, som olika kommunikations­modeller, patienters utsatthet, person­centrering och makt. Den andra delen tar upp specifika aspekter, som kognitiv svikt eller demens och personer som är psykiskt traumatiserade, sjukvårdstolkning, mångkulturella patient­möten och svårt sjuka inom cancervård respektive palliativ vård.

Kommunikation riktar sig i första hand till blivande sjuksköterskor, både inom grund- och specialistutbildning. Boken läses även av yrkes­verksamma inom vården och används som kurslitteratur i andra utbildningar inom hälso- och sjukvården.