Rapportskrivning – för studenter och handledare riktar sig till studenter inom högre utbildning på alla utbildningsnivåer. Boken riktar sig även till lärare och handledare som arbetar med akademiskt skrivande och handledning. Med praktiska verktyg och en metodisk struktur ger den stöd för att skapa tydliga och välorganiserade rapporter.
Boken är framtagen för att stödja utvecklingen av metodundervisning inom utbildningsprogram. Den kompletterar vanliga metodböcker genom att fokusera på rapportstruktur och lyfter också fram områden där studenter ofta behöver extra stöd, som att formulera forskningsansatser och hantera akademiskt skrivande.
Vidare behandlas viktiga aspekter av akademiskt skrivande, inklusive rapportstrukturer, handledning och centrala metodfrågor som litteraturgenomgång och forskningsansatser. Rapportskrivning – för studenter och handledare fungerar både som en guide för självständigt arbete och som ett stöd i undervisningen. Den bygger en bro mellan teori kring rapportskrivande och praktisk tillämpning i akademiska sammanhang.