Att ”spela roll” innebär att få vara viktig och känna sin betydelse, att man betyder något för andra. Att spela roll är också att spela (sociala) roller, pröva de man har och gå in i nya; det är en social träning och därmed en utforskning av samhället. Att spela roll innebär dessutom att vara aktiv, att göra något; man låter tanken bli handling och handlingen bli tanke. Känslan blir drivkraft till denna process där tanken slipar handlingen och den i sin tur vidgar tanken. ”Tanke, känsla och handling” står för en helhetssyn som betonas i boken. Rollspel är en pedagogisk metod som i sig förenar de nämnda aspekterna på att spela roll. Boken handlar om pedagogiska rollspel; tyngdpunkten är lagd på skola och utbildning men den kan också användas i folkbildning, omsorg och arbetsliv. Innehållet passar både den oerfarne och den som redan ”kan” rollspel. Som ledare får man råd och idéer om vad man gör före, under och efter rollspelandet och dessutom många förslag till rollspel och övningar. Förutom denna praktiska inriktning sätts rollspel in i ett pedagogiskt och socialpsykologiskt sammanhang. Kunskap och pedagogik, identitet och självbild, grupper och gryppdynamik tas upp.