Skolans verksamhet och lärarnas arbete baseras på ett samhällsuppdrag, och målen för verksamheten formuleras i nationella och lokala styrdokument. I denna bok får läsaren verktyg att enskilt och i arbetslaget arbeta med kvalitetsutveckling.
Läs mer Boken ger en lättillgänglig introduktion till hur skolan påverkas av de förändringar som sker såväl i samhället som helhet som inom den pedagogiska forskningen och idétraditionen. De verktyg som behandlas gäller till exempel kartläggning av den egna skolans praktik, målformulering och utvärdering. Frågor om skolans samhällsuppdrag, både lärarens och rektorns ledarskap i skolan samt skolkultur och professsionalism med mera berörs. För lärarstuderande är boken en utmärkt utgångspunkt för de verksamhetsförlagda utbildningsmomenten.
Om författarna Stefan Andersson är lektor i sociologi med fokus på organisationsutveckling och ledarskap. Inge Carlström är docent i pedagogik med mångårig erfarenhet av arbete i skola och lärarutbildning.