Fjärde, reviderade upplagan! Hur kan man möta barns intresse för skriftspråket och göra det till ett lika naturligt inslag i utvecklingen som talspråket? Redan små barn har idéer om hur man skriver och läser. De ritar bokstäver i rader och frågar vad det står. De är nyfikna på varför man skriver och läser och hur det går till. De prövar och förändrar hela tiden sin uppfattning om att skriva och läsa. Det är den här nyfikenheten och lusten vi som vuxna och lärare måste ta vara på – oavsett om barnet befinner sig i förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet eller skolan.
Läs mer Barn upptäcker skriftspråket kom ut första gången 1993 och baserades på de stora studier inom skriv- och läsforskning som författarna genomförde i slutet av 1980- och början av 1990-talen. Sedan dess har tusentals verksamma och blivande lärare inom förskola och skola läst och uppskattat boken. När den nu utkommer i sin fjärde upplaga har nya forskningsrön berikat framställningen som även uppdaterats i förhållande till nya styrdokument och ett nytt bildmaterial har tillkommit. De teoretiska avsnitten kompletteras med avsnitt om praktisk, didaktisk tillämpning. Ur innehållet: - Skriftspråkets konstruktion - Skriftspråksutvecklingens olika stadier - Hur lär sig barn? - Att studera skriftspråksutvecklingen - Didaktiska utgångspunkter och tillämpning Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare och grundlärare.
Om författarna Författarna är alla fil.dr i pedagogik. De är universitetslektorer och verkar som forskare och lärare vid Göteborgs universitet och Högskolan i Borås.