Mentorskap, som metod att överföra erfarenheter, blir en allt vanligare form av personal- och chefsutveckling. Företag och organisationer har upptäckt att mentorskap är en metod som skapar goda resultat genom att stimulera och utveckla medarbetarna och cheferna, organisationen och hela verksamheten.
Läs mer Mentorskap, som metod att överföra erfarenheter, blir en allt vanligare form av personal- och chefsutveckling. Företag och organisationer har upptäckt att mentorskap är en metod som skapar goda resultat genom att stimulera och utveckla medarbetarna och cheferna, organisationen och hela verksamheten.
Den här boken bygger på författarens mångåriga erfarenhet av mentorprogram. Den förmedlar hur man i mentorskap bör överföra erfarenheter - och hur man inte bör göra. Den tar upp alla skeden - från planering till uppföljning - och ger många pedagogiska tips, bl a om hur man lägger upp ett mentorprogram och om innehållet i samtalen mellan adept och mentor. Mentorns roll handlar mycket om att kliva ur sina egna skor och kliva i adeptens skor, och känna efter hur det känns. Och att därifrån - med adeptens mål i sikte - starta en långsam process, en dialog, som belyser dåtid, nutid och framtid.
Mentorskap väcker tankar och frågor kring personlig och professionell utveckling, samtidigt som den är konkret. Den kan fungera både som en inspirationskälla och en praktisk guide för personalchefer och övriga chefer, för projektansvariga samt för adepter och mentorer. Den kan med fördel läsas även av alla dem som har ett allmänt intresse av mentorskap och andra metoder för individ- och organisationsutveckling.
Gunilla Ahlström, leg psykolog, har arbetat med utveckling av människor och organisationer i 30 år. Sedan 1990 driver hon konsultföretaget Resultat & Relationer AB.