Varumärken tycks fånga det tidstypiska i vårt samhälle, oavsett infallsvinkel. Boken belyser varumärkets roll och betydelse i vår samtid ur nya, ofta överraskande, perspektiv. Vi lever i en värld där varumärken, symboler och tecken spelar stor roll. Kläderna vi har på oss, kaffet vi dricker, tandkrämen vi använder - allt är "märkt" och förmedlar ett budskap.
Läs mer Vi lever i en värld fylld av varumärken,symboler och tecken. Från det att vi slår upp morgontidningen vid frukosten till det att vi stänger av TV:n på kvällen bombarderas vi med bilder som konkurrerar om vår uppmärksamhet. Kläderna vi har på oss, kaffet vi dricker, tandkrämen vi använder - allt är "märkt" och förmedlar ett budskap. Varumärken står för något mycket tidstypiskt, något vi alla ser och omges av. Och börjar man nysta i begreppet upptäcker man snart att det handlar om mycket mer än det rent kommersiella. Varumärken berör oss alla, både som individer och som medlemmar av en organisation. De påverkar också samhällsutvecklingen på en mängd olika sätt. Konst, arkitektur, mode och design är några av de områden som i boken behandlas utifrån ett varumärkesperspektiv. Resonemangen är spännande, ofta överraskande och försöker besvara frågor som: Vad är det som gör ett varumärke värdefullt och för vem har det ett värde? Går det att förena globala varumärkesstrategier med moraliska och etiska ställningstaganden? Vad spelar varumärken för roll i konstens värld? Boken utvecklar de tankegångar som presenterades i samband med seminarieserien En varumärkt värld på Nationalmuseum i Stockholm under våren och sommaren 2002.
Om författarna Författare är Jonas Ridderstråle, Miriam Salzer-Mörling, Ingalill Holmberg, Barbara Czarniawska, Peter B Hägglund, Emma Stenström, Lars Nittve, Lars Strannegård, Henrietta Palmer och Tomas Brytting.