Boken visar turismen ur turistnäringens synvinkel, inte ur turistens. Detta är en heltäckande lärobok som beskriver branschens villkor och redogör för effekterna på sysselsättning, ekonomi, miljö och natur.
Läs mer Boken är uppdelad i två block: Block 1 – ger baskunskap om turism: branschens struktur, resmål, efterfrågan på turistprodukter samt rese- och besöksnäringens olika verksamhetsområden. Här presenteras också turismens historia, eftersom kännedom om historien ger perspektiv på framtiden. Block 2 – beskriver vad det innebär att arbeta i turistföretag. Det handlar om service, marknadsföring, ekonomi, produktutveckling, datorstöd m.m. Särskilt betonas hur viktigt det är att kunna erbjuda turistprodukter av hög kvalitet, så att kunderna blir nöjda.
Om författarna Leif Aronsson, utvecklingschef och vVD på Göteborg & Co, Göteborgs regionala turistorganisation och Monica Tengling, lärare i bl a turism och marknadsföring.