Boken är pedagogiskt upplagd och lättsamt skriven. Uppgifterna är både varierade och verklighetsnära.
Läs mer Boken är indelad i tre block för att ge en tydlig struktur av kursinnehållet: 1. Kunden - en medveten konsument 2. Produkter och regler - kunskap som säljer 3. Branscher och företag - handelns aktörer Efter varje block finns projektuppgifter. Eleverna kan arbeta med projektet under hela kursen och APU:n. Ett gediget avsnitt med uppgifter om handelns historia finns i lärarhandledningen. Boken H2000 Bransch- och produktkunskap tar upp: - Att planera inköp - Produkter, hälsa och miljö - Produktens tre delar - Vilken kunskap om produkterna som behövs i handeln - Olika typer av märkning - Varumärkets betydelse - Konsumenträtt - Handelns aktörer Boken nominerades till Svenska Designpriset i kategorin Läromedel 2008.
Om författarna Författare är: Marianne Feldt, Anders Pihlsgård, Gunilla Eek och Jan-Olof Andersson. Jan-Olof och Anders är gymnasielärare och konsulter. Båda har medverkat i ett flertal läromedel, bl a M2000 - Marknadsföring i en ny tid. Gunilla och Marianne är båda handelslärare och konsulter. Gunilla har även varit verksam som marknadschef och egenföretagare medan Marianne bl a har lång erfarenhet som inköpschef.