Marknadsföring och konkurrens är två huvudområden inom marknadsrätten. De centrala lagarna är marknadsföringslagen och konkurrenslagen, vilka båda kom ut i nya, reviderade versioner 2008. Den här boken ger en lättillgänglig översikt av marknadsrätten. Den riktar sig i första hand till jurist-, ekonomi- och handelsrättsstuderande, men även till studerande inom särskilda utbildningar inom marknadsområdet.
Läs mer En väl fungerande marknad, där konkurrensen mellan företagen bedrivs på ett sunt sätt och ett högt konsumentskydd ger den enskilde trygghet, är en viktig grund för samhällsekonomin. Marknadsrättens betydelse har blivit tydligare genom Sveriges medlemskap i EU och gemenskapsrättens roll i den inhemska rätten. Regelaktiviteten är stor och den påverkar kontinuerligt vår lagstiftning – både marknadsföringslagen och konkurrenslagen är resultatet av EG-direktiv. I boken görs därför kopplingar till EG-rätten. Boken tar även upp andra lagar, bl.a. om produktsäkerhet och avtalsvillkor, liksom marknadens egen normbildning på marknadsföringsområdet. in nuce är Libers serie för juridisk översiktslitteratur
Om författarna Stefan Melin har skrivit en rad juridiska böcker, bl.a. Juridikens begrepp och Juridiska begrepp för ekonomer.