För 12 år sedan fick de i uppdrag av regeringen att utbilda lärare i hur man kan använda IT i skolan. Sedan dess har Ulla Karlsson och Lars-Erik Bjessmo tillsammans ansvarat för en rad utbildningar om IKT (Informations och kommunikationsteknik) - nu har de skrivit en bok om sina erfarenheter av digitalt lärande. Boken behandlar hur lärande kan bedrivas med stöd av IKT och nätbaserade studiegrupper.
Läs mer Författarna beskriver och analyserar de lärresurser och metoder som de använt för att belysa former för digitalt lärande, i första hand hur man kan organisera för kollektivt lärande. De presenterar de metoder för lärande som de tillämpat för att upprätthålla studieintresset, metoder som stöder ett interaktivt lärande. Genom att författarna delar med sig av sina erfarenheter får läsaren insyn i digitala lärmiljöer och det kunskapsbyggande som äger rum där. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningen men är även intressant för högskolelärare som arbetar med distansutbildning.
Om författarna Lars-Erik Bjessmo är fil.dr i ekonomisk historia och f.d. universitetslektor i ämnesdidaktik vid Lärarhögskolan (nuvarande Stockholms universitet). Ulla Karlsson är universitetsadjunkt i didaktik vid Stockholms universitet