Kommunikationsrätt hjälper dig att navigera i det nya medielandskapet. Författarna anlägger ett juridiskt perspektiv på kommunikationen av elektroniska meddelanden mellan parter. Ett antal rättsområden beaktas, såsom konstitutionell rätt, lagen om elektronisk kommunikation, radio och tv-lagen, upphovsrätt, marknadsförings- och konkurrensrätt, personuppgiftslagen samt regler rörande konsumentskydd och avtalsrelaterade regler inom såväl civil- som näringsrätt.
Läs mer Idag befinner vi oss i ett helt annat medielandskap än för bara tio år sedan . Elektroniken har förändrat formerna för kommunikation i grunden. Via internet, tv, radio och mobiltelefoni överförs kommersiella och icke-kommersiella budskap på ett nytt sätt. Näten utvecklas, tjänster som går ut i sändning av signaler diversifieras och marknaderna flyter samman. En hel arsenal av nya elektroniska produkter och tekniker måste införskaffas och hanteras. Du får i boken svar på följande frågor: - Vilka lagar och regler gäller i denna djungel? - Vilka myndigheter är aktiva på området, och hur sker tillsynen av företagen och deras sändningar? - Vilka rättigheter och skyldigheter har man? - Vilka sanktioner finns? - Hur skyddas konsumenter och andra mottagare?
Om författarna Författare är prof. Lena Olsen (projektledare), prof. Thomas Bull, advokat Jens Forzelius, jur.dr Carl-Martin Gölstam, jur. dr Anna Hammarén, GD Magnus Larsson, rådman Tord Pettersson, direktör Anders Stenlund