Skol- och diskrimineringslagens krav på arbetet för att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling är till för att ge barn en trygg, respektfull och positiv vardag i skola och förskola med likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas. Den här boken ger en översikt av lagkraven, diskrimineringsgrunderna och arbetet med normer och värderingar. Boken ger dig även vägledning i kraven gällande sexuella trakasserier i skolmiljö och hur arbetet kan utvecklas.
Läs mer Denna nya upplaga utgår från de uppdaterade kraven i diskrimineringslagen och ger stöd i hur arbetet kan göras vardagsnära och levande genom kartläggning tillsammans med barn och elever. Skollagen och diskrimineringslagen ställer båda krav på struktur, dokumentation och upprättande av en plan. En plan som sedan blir verktyg för att utveckla er verksamhet och vars syfte alla i verksamheten förstår. I boken finns en mängd tips, övningar och mallar som ger stöd i det arbetet. Boken är skriven för dig som är ansvarig för att planera och leda arbetet med likabehandling, främst rektorer och förskolechefer. Den är också ett utmärkt stöd för övriga medarbetare inom förskola/skola och för vårdnadshavare som vill vara aktiva i likabehandlingsarbetet.
Om författarna Kajsa Svaleryd är beteendevetare och jämställdhetsstrateg. Hon har mångårig erfarenhet av aktivt likabehandlingsarbete inom förskola och skola. Moa Hjertson är personalvetare och konsult inom likabehandling. Hon har erfarenhet av att driva likabehandlingsarbete, såväl inom myndigheter och offentlig verksamhet som i privata organisationer.