Scenarioplanering är en metod för företag att förutse och hantera framtida förändringar. I boken visar författarna med hjälp av vilka tekniker och verktyg det kan göras. Inspirerande läsning och pedagogisk kurslitteratur för strateger, företagsutvecklare och ledningsgrupp.
Läs mer
Kunde man ha förutsett krisen inom IT- och telekombranscherna kring millennieskiftet? Eller motsvarande turbulens inom finanssektorn tio år tidigare? Går det överhuvudtaget att förutse framtiden? Går det att förbereda sig för det okända?
Ja det går, hävdar författarna till denna bok. Med hjälp av scenarioplanering kan varje företag och organisation, stor som liten, lära sig enkla metoder,
tekniker och skaffa lämpliga verktyg för att förbereda sig för framtiden. I boken presenteras de tankar och idéer som ligger bakom scenarioplanering och scenariotänkande bland annat med utgångspunkt i strategiforskning. Författarna har som konsulter i mer än 20 år arbetat med en rad olika företag och organisationer och deras framtidsfrågor. Boken innehåller exempel och praktikfall hämtade från deras erfarenheter.