ISBN: 9789147116430
Utgiven: 2014-11-04
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Genre: Ekonomi
Ekonomi för icke-ekonomer har sedan den första upplagan gavs ut för mer än tio år sedan blivit något av ett standardverk för alla som vill förbättra sina kunskaper i ekonomi. I denna andra upplaga har innehållet och formen uppdaterats, men grundkonceptet, som har gjort boken så populär, är detsamma.
Alla medarbetare berörs av och påverkar företagets ekonomi. Därför behövs också kunskaper om ekonomi för att företagets styrning och utveckling ska kunna förbättras.
Alla måste förstå ekonomi, även om man inte arbetar med det som sin dagliga huvudsyssla. Det är bakgrunden till att denna bok blev till och att den riktar sig till dig som inte är ekonom. Men budskapet riktar sig också till ekonomer som till exempel arbetar med redovisning, är säljare eller arbetar på bank, som behöver kunskaper om ekonomiska samband och beslut utanför sitt vanliga arbetsområde.
Avsikten med boken är att orientera dig i hur företagets ekonomi fungerar. Den förmedlar ett brett och generellt budskap om ekonomiska rapporter, företagsanalys, budgetering, kalkylering, investeringsanalys, kapitalbehov och finansiering. Beskrivningen är enkelt framställd, ofta med exempel som stöd.
De olika kapitlen kan läsas oberoende av varandra, vilket betyder att du kan välja ut det som är mest angeläget beroende på den roll du har eller den situation du befinner dig i. Det betyder också att boken kan användas som en uppslagsbok som du vid behov kan gå tillbaka till för att friska upp minnet.
Om författaren
Mikael Carlson, civ ek DHS och tidigare revisor och lärare inom företagsekonomi, är sedan 1988 verksam som konsult och utbildare inom ekonomistyrning och affärsutveckling i det egna företaget Promik AB.
Han har varit ordförande för Sveriges Redovisningskonsulters Förbund samt för Nordic Accountant Federation. Han har skrivit flera böcker inom ekonomi, bl.a. ”Ekonomi för chefer” (med Jonas Bernhardsson), och arbetar sedan över 20 år med utbildning av icke-ekonomer på både små och stora företag i Sverige och utomlands. Det är den erfarenheten som ”Ekonomi för icke-ekonomer” vilar på.