Vem styr och leder egentligen svensk skola och hur går det till? I den här antologin analyseras skolchefens roll och vilka möjligheter skolchefer har att utöva ett ansvarsfullt ledarskap. Författarna belyser även vilka utmaningar, spänningsfält och konflikter som kan uppstå i relationerna mellan de aktörer som har i uppdrag att styra och leda skolan mot ökad likvärdighet och rättvisa.
Vad påverkar skolchefer i deras arbete och vilken roll kan skolchefer själva ta för att påverka verksamheten? Med utgångspunkt i empiriska studier fördjupas och problematiseras möjligheter och svårigheter med att ansvarsfullt leda och utveckla skolan.
Villkoren för styrning, ledning och organisation av skola och utbildning har förändrats under de senaste decennierna. Bokens innehåll visar hur viktig styrning och ledning av skolan är i en värld som kännetecknas av utmaningar som ökande sociala och ekonomiska skillnader, fattigdom, segregation, epidemier och klimatförändringar.
” Författarna till Skolchefers arbete – att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid bjuder läsaren på ett rikt material inklusive diskussionsfrågor som ger möjligheter till en mer kvalificerad diskussion om skolchefens förutsättningar att leda ansvarsfullt.” Elisabet Nihlfors, ur bokens förord.
Lene Foss (red.) är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University där hon leder Skolchefsinstitutet och undervisar på forskarutbildningen. Joakim Krantz (red.) är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och vid Skolchefsinstitutet, Jönköping University. Vezir Aktas är sedan 2011 verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Jan-Erik Backman är skolchef i Älvsbyns kommun sedan 13 år tillbaka. Backman har sin bakgrund som lärare och sedermera som rektor. Cecilia Bjursell är professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Annika Engström är lektor i arbetsorganisation vid Tekniska högskolan och post doc vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Svein Tvedt Johansen är professor i organisation och ledning vid Handelshögskolan vid UiT Norges arktiska universitet i Harstad och associerad forskare vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University.