ISBN: 9789151109237
Utgiven: 2025-05-12
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Samhälle, politik och debatt
För att kunna läsa och hantera texter krävs mer än läsfärdighet. Varje gång man träffar på en ny genre, ett nytt ämne eller en text i ett nytt medium måste man på sätt och vis lära sig att läsa på nytt. Olika uttrycksformer, som bilder, grafer och liknande, kan vara ämnes- eller genrespecifika och det ställer speciella krav i mötet med nya texter. I dag brukar man därför tala om ett vidgat textbegrepp och multimodala texter.
I den här boken visar författarna hur man som lärare kan arbeta didaktiskt med texter för att ge elever stöd i att utveckla sina ämneskunskaper och förmågor att använda texter. Författarna visar också̊ hur man kan arbeta med elevernas eget textskapande och med bedömning av multimodala elevtexter.
I bokens första del resonerar författarna om de nya textlandskapen och hur texter kan representera kunskap på olika vis. Utifrån en modell för textanalys visar de hur man kan granska multimodala texter. I bokens andra del görs ett antal närläsningar av texter i olika ämnen och i olika medier. Denna del kan ses som en resursbank för analys och planering av didaktiskt arbete med multimodala texter.
I denna uppdaterade och omarbetade upplaga av Se texten! finns även ett nytt avsnitt om läromedelskunskap.
Kristina Danielsson är professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.
Staffan Selander är professor i didaktik vid Stockholms universitet.