Barns och ungas läsning efter den första läsinlärningen

ISBN: 9789151116570

Utgiven: 2026-01-01

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Samhälle, politik och debatt

 

Att kunna läsa är en färdighet och en förmåga som krävs för att kunna leva och verka i dagens och morgondagens samhälle. Att lära barn och unga att läsa är därför ett av skolans viktigaste uppdrag. En god läsförmåga innebär att kunna läsa, förstå och kritiskt granska olika typer av texter, och för att utveckla denna förmåga behöver läraren hjälpa eleverna att erövra olika typer av lässtrategier.

I den här boken diskuteras hur lärare kan hjälpa barn och unga att utveckla en god läsförmåga efter den första läsinlärningen. För att synliggöra de möjligheter och utmaningar som finns när det gäller barns och ungas läsning tas avstamp i forskning och i boken presenteras olika modeller och teorier för läsning och läsundervisning. I bokens mer undervisningsnära kapitel ges rika exempel på hur lärare kan planera och undervisa utifrån aspekterna före, under och efter läsning.  Exemplen handlar om skönlitterär läsning, läsning av faktatexter och läsning av digitala multimodala texter och är förankrade i olika ämnen och årskurser.

Barns och ungas läsning – efter den första läsinlärningen vänder sig till blivande och verksamma lärare som möter elever från årskurs 4 upp till gymnasiet och vuxenutbildning. Bokens reflektionsfrågor gör att den fungerar utmärkt att arbeta med tillsammans med kollegor.

Jenny Edvardsson, leg. lärare i svenska, historia och sfi med mångårig erfarenhet av undervisning, är verksam som adjunkt i utbildningsvetenskap och doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad.