I våra flerspråkiga samhällen är kommunikation och samverkan mellan människor viktigare än någonsin. Ett av skolans viktigaste uppdrag är därmed att ge eleverna möjlighet att utveckla sina språkliga förmågor, utveckla interkulturell och flerspråkig kompetens samt lära sig navigera i varierande kulturella kontexter. Denna antologi är tänkt att erbjuda inspiration, värdefulla kunskaper och praktiska råd till lärare och andra aktörer i skolan som ansvarar för språkundervisning och språkutbildning samt vara en resurs för lärarstudenter, lärarutbildare och forskare som arbetar med språk i en utbildningskontext. Antologin samlar texter som belyser språkundervisning ur både teoretiska och praktisk-didaktiska perspektiv. Med bidrag från verksamma lärare, lärarutbildare och forskare riktar antologin blicken mot dagens språkundervisning och belyser den spännvidd som finns inom den nordiska skolkontexten. Författarnas bidrag berör ett brett spektrum av klassrumspraktiker, såsom undervisning av språkliga kompentenser, bedömningspraktiker samt faktorer för språkundervisning och -inlärning. Idéen till antologin föddes i samband med att Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering (FBA) vid Uppsala universitet år 2024 fyllde 60 år.