Hur kom de in i våra hem och våra liv, alla våra vardagliga och kära prylar? Oumbärliga och självklara idag, men totalt okända för kanske 50 år sedan. Det fanns en tid när vi klarade oss utan plastpåsar, kaffebryggare, deodoranter, doftrenare, chips och utegrillar. Utan engångstrosor, mikrovågsugnar och hamburgerbarer. Idag självklara företeelser, en gång revolutionerande uppfinningar som skulle lanseras.
Älskade pryl! är modern svensk reklamhistoria. Här berättas om våra prylar utifrån reklamens lockande annonser, som blir en spegel av sin tid. Boken visar hur reklamen användes för att skapa nya behov och visa det rätta och moderna sättet att leva.
Älskade pryl! är oumbärlig läsning för alla som undrar när ketchupen lanserades, hur vi övertalades att vilja ha Barbiedockor och ishockeybilder, om glassarna var godare förr, hur människorna levde i en värld utan fruktyoghurt och hur det stereofoniska ljudet spreds över världen.
"En excellent blädderbok för alla prylsamlare och nostagiker"
Nordvästra Skånes Tidningar
"En rolig och lärorik nostalgitripp för alla som vill veta hur det egentligen var."
Radix
"Man läser till boken tar slut alldeles för fort. En perfekt present..."
Elle InteriörThomas Eriksson, själv ett barn av rekordåren, har tidigare skrivit om de svenskas neonskyltarna i boken Neon - Eldskrift i natten (1997). Första upplagan av Älskade pryl! utkom 1999.