År 2005 är det 50 år sedan Lisa Larson kom till Gustavsbergs porslinsfabrik, handplockad av fabrikens konstnärlige ledare, Stig Lindberg.
En dag fick Stig Lindberg syn på en liten katt som Lisa Larson hade gjort. Han vände och vred på den på den och undrade om hon inte skulle kunna utveckla den lite till. Det var början till Lisa Larsons första serieproducerade prydnadsföremål. Serien kallades Lilla Zoo och blev en stor försäljningsframgång. Serieproduktionen av Lisa Larsons föremål tog därefter fart på allvar. Föremålen blev snabbt mycket folkkära och var mans egendom försäljningsframgångarna var ett faktum.
Under de 26 år som hon arbetade på Gustavsberg producerade hon en lång rad föremål som kom att serietillverkas och snabbt blev storsäljare. Hennes förmåga att anpassa sin produktion efter industriprocessens villkor är allmänt omvittnad. De här föremålen utmärks ofta av lite runda former och en säker stilkänsla. Här finns bland annat katter, hundar, lejon, gladrunda kvinnofigurer och Gunnar Sträng som sparbössa. Figurerna uttrycker humor och stillsam ironi, stor värme och mycket kärlek.
Parallellt med serieproduktionen arbetade Lisa Larsson med sin unika produktion på Gustavsbergs Studio, den konstnärliga experimentverkstaden för konst- och prydnadsgods. Den produktionen skilde sig mycket från den serietillverkade, även om man känner igen hennes konstnärliga uttryck också i dessa föremål. 1980 slutade Lisa Larson på Gustavsberg. Lisa Larson är fortfarande aktiv keramiker och hennes föremål präglas av stor människokärlek, iakttagelseförmåga och kroppslig närvaro.
Boken beskriver hennes konstnärskarriär och är illustrerad med reportagefoton från åren på Gustavsberg, några av hennes skisser, delar av serieproduktionen samt ett urval av hennes unika konstgodsproduktion. Det är den första boken om Lisa Larson som visar både de serieproducerade och de unika föremålen.