Boken beskriver hur hälso- och sjukvård kan göras ännu mer tillgänglig för vårdsökande och patienter. Utifrån olika teoretiska perspektiv och fall presenterar författarna vägar och hinder för vårdsökande. För att uppnå ökad tillgänglighet krävs det koordinering av resurser och tjänster, en ökad digitalisering av hälsotjänster, lagreglering av tillgänglighet samt implementering av nya sätt att organisera vården och att möta vårdsökande. Allt med en syn på verksamheten som en service. Författare: Health management - att göra hälso- och sjukvård mer tillgänglig är skriven av sju forskare vid institutionerna för service management och tjänstevetenskap och kulturvetenskaper vid Lunds universitet. De är verksamma inom etnologi, företagsekonomi, juridik, logistik, sociologi och tjänstevetenskap. Boken vänder sig till studenter främst inom health management, service management, medicin, vård, omsorg, hälsovetenskap, etnologi och logistik. Praktiker inom vården liksom politiker och patientföreningar kan också använda boken för internutbildning, studiecirklar och i utvecklingsarbete.