Demokratiuppdraget i skolan förklarar hur skolans demokratiarbete kan utformas i vardagen. Boken utgår från styrdokument, vetenskaplig grund och aktuell forskning. Den innehåller många övningar, elevuppgifter och undervisningsexempel där förmågor som att ta ställning, värdera, argumentera och resonera övas. Demokratiuppdraget i skolan är uppdelad i tre delar: Teorier och forskning, Från teori till praktik och Undervisningsexempel. Samtliga kapitel avslutas med tips för att underlätta genomförandet av arbetsområdet eller undervisningen. Författaren Charlotta Granath har arbetat som lärare i förskola och grundskola i många år. Som lärare i SO-ämnena och förstelärare i demokrati har hon forskat om demokrati i skola och undervisning. Hon är verksam på lärarutbildningen vid Södertörns högskola och har även utvecklat och drivit ett flertal framgångsrika demokrati-, politik-, värdegrunds- och integrationsprojekt på kommunal, nationell och EU-nivå, vilket har resulterat i ett flertal utmärkelser. Demokratiuppdraget i skolan riktar sig till skolledare, lärare och övrig personal inom förskola, grundskola och gymnasium. Boken är även till nytta för blivande lärare, skolhuvudmän och politiker som vill få insikt i skolans demokratiarbete.