Learn to see with Charles Barque and the young Pablo Picasso - visual perception and the birth of cubism

ISBN: 9789153113133

Utgiven: 2025-10-01

Format: Danskt band

Språk: Engelska

Genre: Konst

 
Boken vänder upp och ner på hela den traditionella beskrivningen av kubismens uppkomst. Här visas det, på ett sätt som inte kan bestridas, att kubismen har sina rötter i Picassos tidiga barndom då han lärde sig att teckna med hjälp av metoden ”punkt-till-punkt-leken”, som är en lek för barn där man lär sig att skapa abstrakta figurer med hjälp av raka linjer och vinklar. Vid elva års ålder utvecklade han sedan denna teknik vidare genom att kopiera från Charles Bargues berömda "Cours de Dessin". Bargues pedagogik börjar med att man lär sig att göra skisser av mänskliga figurer genom att abstrahera dem till platta geometriska konstruktioner med endast raka linjer och vinklar, vilket är exakt samma teknik som ”punkt-till-punkt-leken”. Jag utvecklade en ny pedagogik för visuell perception och teckning som är baserad på Picassos tidiga sätt att arbeta på detta sätt. Det är en överlägsen metod för att lära sig teckna, eftersom man samtidigt lär sig att omvandla den visuella världen till en intellektuell, konceptuellt begriplig abstraktion. Med hjälp av denna nya pedagogik, baserad på hur Picasso tänkte och tecknade under tonåren, skapade mina elever sedan spontant perfekta kubistiska teckningar, innan jag ens hade berättat något för dem om kubismen eller Picasso! Detta reviderar och skriver om det viktigaste kapitlet i den moderna konstens historia, som handlar om kubismens födelse och bekräftar min forskning på ett sätt som gör att resultaten inte kan ifrågasättas. Här presenteras en komplett kursplan i en ny teckningspedagogik, baserad på Picassos arbeten från tonåren, där man lär sig att se och teckna i hans anda, vilket direkt leder till ett kubistiskt förhållningssätt. Detta är en bok för alla som är intresserade av moderna konstens utveckling, eller som vill lära sig att se och teckna med inspiration från Picassos visuella kreativitet. Boken har fått lysande omdömen av Noam Chomsky, Howard Gardner, Gerd Gigerenzer m.fl. Boken innehåller också ett intressant kapitel om den dolda betydelsen bakom Picassos berömda målning ”Les Demoiselles d'Avignon”, vilket sedan kopplas till ett kapitel om undermedveten kreativitet genom att visa bilder där tonåringar skildrar viktiga existentiella upplevelser.