Läs, och inte minst titta, och njut ingen hade sådan rytmkänsla som Elli Hemberg färgrytm, formrytm! skriver Lars Nittve i bokens förord.
Elli Hemberg, generationskamrat med Sigrid Hjertén, Siri Derkert och Vera Nilsson, är märkligt okänd i svensk 1900-talskonst. Biografin belyser hennes personliga och sökande konstnärskap som sträcker sig över sju decennier. Ett rikt bildurval dokumenterar den konstnärliga utvecklingen.
Elli Hemberg debuterar som konstnär på det nysakliga 1920-talet. På 1940-talet renodlar hon sitt ljusmåleri. Otto G. Carlsund ser hennes formarbete och blir avgörande för att hon på 1950-talet lämnar måleriet och prövar skulpturalt material som trä, glas, metall och betong. Från mitten av 1960-talet ingår hon i kretsen kring Konstsalongen Samlaren med bl.a. Olle Bærtling och K.G. Bejemark. Under 1970- och 1980-talen väcker Elli Hemberg uppmärksamhet med sina
arkitektoniska skulpturprojekt, bl.a. Fjärilen i Stockholm, Solkrets i Skellefteå, Simmarna i Lund, Isringar i Skövde, Ovalen i Linköping, Tre Löv i
Norrköping och Vågen slår över i Östersund.
Citat ur boken:
Att kunna direkt överföra en tvådimensionell, arkitektonisk ritning till en fungerande tredimensionell byggnad (skulptur) är väl min insats inom konsten.
Kanske är den betydande? Ja, i rätta händer är den nog det. Vem skall fullborda? ELLI HEMBERG (1977)
hon höjer sig till kosmiska rymder och, liksom egyptierna, målar tingens idé. CARLO DERKERT (1981)
Med spänning väntar vi på den förste som vågar omsätta Elli Hembergs studier för dynamisk arkitektur i full skala! GUNNAR BRÅHAMMAR (1977)
Elli Hembergs konst är kompromisslös. Hennes skulpturer är lika enkelt sköna som en haiku. BO SYLVAN (1980)
hennes verk är så precisa i sig själva och har ett slags nutida klang. Det finns en enorm dynamik i skulpturerna som man ser när man rör sig runt dem.
Hennes arkitektur är både funktion och skulptur. Det finns en självklarhet i den funktionella aspekten som är spännande. JACOB DAHLGREN (2007)
LARS NITTVE SKRIVER I BOKENS FÖRORD:
könets Moment 22 är, som jag ser det, egentligen den enda orsaken till att ett av våra främsta konstnärskap under 1900-talet aldrig riktigt fått den uppmärksamhet och genomlysning som det förtjänar
Elli Hembergs oeuvre visar på en fenomenal självständighet, kontinuitet och ändå variation under mer än 70 år av otroligt målmedvetet och underbart envist arbete. Jag skulle med lätthet kunna välja ut ett flertal av hennes förbluffande väldefinierade verkgrupper och skriva under på Carlo Derkerts uttalande att om Hemberg varit man, hade hon varit erkänd som en av Europas stora arkitekter. Det enda jag skulle behöva göra är förstås att byta ut ordet arkitekt mot konstnär.
INNEHÅLL
Förord av Lars Nittve
Biografi i årtal av Stefan Hammenbeck
Ur mina anteckningar av Elli Hemberg
Elli Hemberg och Otto G. Carlsund av Oscar Reutersvärd
Elli ett vänporträtt av Brita Molin
Konstruktiva prövningar
Elli Hemberg och modernismen av Beate Sydhoff
Träepitafierna av Bo Lindwall
Tre självporträtt av Göran Hemberg
Elli och medsystrarna Sigrid, Siri och Vera
en oskriven konsthistoria av Stefan Hammenbeck
Dynamisk symmetri vad är det? av Elli Hemberg och Lena Davis
Ovalen, Fjärilen och Sic-Sac-Systemet av Arnold Larsson
De sista skulpturprojekten av Gösta Drugge
Jacob Dahlgren möter Elli Hemberg av Carl Fredrik Hårleman
ELLI HEMBERG 1894 1996 En konstnärsbiografi
224 sidor, format 220x245mm, 320 fyrfärgsillustrationer.
Textilbunden med flikomslag
ISBN 978-91-633-0479-8.
UTGIVARE:
Konstnär Elli Hembergs Stiftelse och Skövdekonsthall & konstmuseum.