Varför ser ordet HUND inte ut som en hund? Mot en bakgrund av skrifthistoria, modern neuropsykologi, lingvistik och läsforskning föreslås här en sammanfattande modell för normal och avvikande läsutveckling, en modell som kan göra det möjligt att närma sig individens unika svårigheter - och möjligheter. Skriven text kan få sin innebörd direkt som bilder - eller tillsammans med andra ord i ett sammang. Dessa skilda sätt att förstå svarar mot språkets natur och en arbetsfördelning som kännetecknar den mänskliga hjärnan. Hur går det till när små krumelurer på ett papper kommer till liv som budbärare från världar av djup kunskap, stor skönhet och starka känslor. På jakt efter svar på detta mysterium görs här en slingrande upptäcktsfärd genom läsekonstens historia och skriftutvecklingens dimhöljda landskap.
"En intressant och djärv bok som har mycket att säga om vägen från bild till bokstav och om dyslexins problem är Lars Lundströms Läsning - från bild till bokstav".
Sven-Eric Liedman, professor idé- och lärdomshistoria i sin nya bok Hets! En bok om skolan.
Söker man en bok som sammanfattar nutida forskning kring dyslexi/läs- och skrivsvårigheter är detta en gedigen publikation.
Ingrid Hallberg, högskoleadjunkt i svenska. Eva Weber, lärare och dyslexipedagog (GT)
"Jag tror att alla som arbetar med språk och språkinlärning samt läs- och skrivsvårigheter kan få nya infallsvinklar utifrån denna bok."
Emelie Smith (Lärarförbundets tidning Specialpedagogik)