Jag hade avfärdat opera som oviktigt och världsfrånvänt, förknippat med mina ungdomsår som påklädare på Stockholmsoperan. De tre eller om det var fyra onsdagskvällarna som operastatist gav mig blodtransfusioner med Opera. Mitt egentliga yrke, mitt civila liv, framstod alltmer som Döden. Två månader senare var jag sjukskriven för depression. Något fattades. Något sinnligt, passionerat. Oviktigt eller kanske livsviktigt. Opera!
Tragglandet på sånglektioner varvas med minnen och berättelser från livet i kulisserna, salongen och operafestivaler samt intervjuer med operasångare som Edith Thallaug, Håkan Hagegård och Anna Larsson; nestorn inom operaregi Folke Abenius, Folkoperans chef Mira Bartov, en operakorist, en dramaturg, en statist, en professor i musikdramatik... Var och en lägger de en pusselbit till svaret på min fråga: Vad är vitsen med opera?
Malin Wahlstedt är frilansjournalist; med miljö och vetenskap som inriktning, men med en kärlek till operan som aldrig velat ge med sig.
Uppväxt med en operaälskande mamma, första operabesöket vid sju års ålder, extraknäck på Kungliga Teatern i Stockholm som påklädare från gymnasiet och fram till flytten 1991 till Göteborg och Journalisthögskolan. Ett statistuppdrag på Göteborgsoperan 2003 väckte kärleken till liv på nytt.