I Kalejdoskopets skola flyger både stolar och fula ord. Allt verkar snurra till sig rejält varje dag. Lektionen går snett, rasten blir fel och utflykten slutar med att alla blir otåliga och ilskna. Alltid är det någon som är arg.
En dag tycker den gamla skolan att det får vara nog med allt det där arga och allt som hela tiden går snett. Inga fler kastade grillpinnar och ingen matsal man knappt kan vara i. Tillsammans ska alla göra om det som går fel.
Denna bok riktar sig till både pedagogerna och eleverna i skolan. Boken skapar förståelse för hur det som händer i en skola kan kännas för alla och hur olikheter spelar in.
Med sina frågor till både barn och vuxna är boken väl lämpad i likabehandlingsarbetet och den första boken i serien, som riktar sig till hemmet, rekommenderas av flera tongivande psykologer.
Du hittar en LÄRARHANDLEDNING på förlagets hemsida (Be My Rails). I den finns frågeställningar även för det kollegiala lärandet kring anpassningar och elevers olika behov. Till boken finns dessutom ett bildspel för högläsning och diskussion utifrån lärarhandledningen.
"För barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), till exempel adhd och diagnoser inom autismspektrat, blir vardagliga situationer ofta en utmaning. [...] I den här utmärkta boken får skolan goda verktyg för att förstå och för att tillrättalägga situationer så att det blir bra för alla. [...] Kom vi gör om det i skolan är en bok som passar bäst att läsa högt tillsammans och det finns samtalsfrågor för barn och för vuxna. Språket är lätt och vardagligt, dialogen och berättelserna verklighetstrogna. Jag uppskattar författarnas helhetsperspektiv, som inte enbart fokuserar på barnet med NPF och läraren, utan också tar klasskamraternas perspektiv och behov på allvar. [...] De livfulla färgglada illustrationerna av Moa Graaf lyfter boken ytterligare." – Mona Örjes, BTJ-häfte 4, 2019