Hälften av flickorna och pojkarna med autism, har en problematisk skolfrånvaro redan på lågstadiet. Vi behöver alltså göra annorlunda redan från start.
Om du har elever som tänker, interagerar och lär sig på ett lite annorlunda sätt, då behöver du också stötta på ett lite annat sätt. Forskning visar dessutom att det är steget före vi behöver vara. Det är då våra insatser och verktyg har som bäst effekt.
Skolans överlevnadsguide till autism gör det lättare att tänka rätt redan från början kring vanliga problem med intryck, impulser, låsningar, explosiva utbrott eller ork. Här får du dessutom fler verktyg att välja mellan för att arbeta med motivation, trygghet, delaktighet och de svagaste länkarna i undervisningen för dina elever med autism. Om en elev vägrar delta eller inte klarar att bryta, varför? Om ständiga konflikter uppstår på skolgården eller i grupparbetet, vilka färdigheter är det som brister? Och vilka verktyg har vi då att tillgå?
Med Alex och Jiang kan du ta del av hur det är att vara den där eleven med autism eller föräldern, och även se hur Alexander – som lärare idag – bemöter sina elever. Diskussionsfrågorna i boken utgår från dilemmaperspektivet, där inget är svart eller vitt; de hjälper kollegiet till att brett och förutsättningslöst fundera kring stöd och olika behov. Vill du arbeta direkt med eleven och kartläggning av behov? Då finns även den uppskattade boken Autistens överlevnadsguide till skolan som hållit sig i topp bland de bäst säljande ungdomsböckerna.
Sagt om boken:
Det här är en guldgruva med kunskaper, råd och tips som kan användas för att ge elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar en mer välfungerande skolgång. En mycket bra bok ... – Maj Gustavsson, BTJ-häftet nr 21, 2022
Tårarna rinner, vilken igenkänning för mitt barn! Så tydligt, enkelt och lätt sammanfattat. Helt fantastisk bok! – mamma till barn med autism
Boken är skriven av: Alexander Skytte, Bokstavspedagogen, som är läraren med egen diagnos. Jiang Millington, aktiv i funktionsrättsfrågor och politik, med två egna barn med autism. Linda Jensen, beteendevetare, som i många år arbetat kring vetenskapliga studier.