Första oktober. Gud är i sin himmel, börsen står i 10.140, de flesta flygplan följer
tidtabellen, och Clayton Riddell, konstnär från Maine, nästan dansar fram längs
Boylston Street i Boston. Han har just skrivit på kontrakt för ett seriealbum som
kanske kan låta honom försörja sin familj på att skapa konst istället för att lära ut
den. Han har redan köpt en liten (men dyr!) present till sin tålmodiga fru, och han
vet precis vad han ska köpa till sin son Johnny. Och varför inte en liten belöning
till honom själv? Clay ser hoppfullt på framtiden.
Det gör han inte länge till. Orsaken till förödelsen är ett fenomen som snart är känt
som signalen, och attackredskapet är mobiltelefoner. Allas mobiltelefoner. Clay och
de få förtvivlade överlevande som förenar sig med honom finner sig plötsligt mitt i
den becksvarta natten av civilisationens mörkaste tid, omringade av kaos, massmord,
och en människostam som blivit reducerad till sitt mest basala tillstånd och sedan
börjar utvecklas.
Det finns ingen flykt undan denna mardröm. Men för Clay pekar tecknen hem till
Maine, och medan han och de övriga flyktingarna mödosamt tar sig norrut börjar
de se primitiva skyltar som bekräftar deras färdriktning: KASHWAK=NO-FO. Ett
löfte, möjligen. Eller ett hot
Det finns 193 miljoner mobiltelefoner bara i USA. Vem äger inte en? Stephen
Kings fängslande, bloddrypande och fascinerande roman ställer inte bara frågan:
"Hör du mig?", den svarar också på den i allra högsta grad.