Stephen King levererar ännu en häpnadsväckande novellsamling. Vem, förutom Stephen King, skulle förvandla en bajamaja till en slemmig födelsekanal eller en sjaskig bar vid en motorväg till platsen för evig kärlek? En handelsresande i böcker kan plocka upp en stum liftare, utan att förstå att den tystlåtne mannen i passagerarsätet lyssnar bara alltför uppmärksamt. Passen på en träningscykel, avsedda att få ned kolesterolhalten, kan förvandlas till en fängslande och skräckinjagande resa. "Pepparkaksflickan", som utspelar sig på en ödslig ö utanför Floridas kust, är en nagelbitarnovell om en en ung kvinna som är lika sårbar och rådig som Audrey Hepburns rollgestalt i "Nattens ögon". I "Ayana" utför en blind flicka ett mirakel med en kyss och en smekning.
För King är gränsen mellan de levande och de döda ofta suddig, och sömmarna som håller samman vår verklighet kan brista i vilket ögonblick som helst. I en av de längre novellerna, "N". - orsakar en psykiatripatients irrationella tankevärld ett apokalyptiskt hot på landsbygden i Maine ... eller förhindrar att världen faller offer för det.
Strax efter solnedgången - kalla det skymning, kalla det kvällsmörker, men det är en tid på dygnet då mänskliga mellanhavanden får en onaturlig prägel, då inget är som det först verkar, då fantasin sträcker sig efter skuggor som skingras i mörkret och man blir skrämd från vettet. Den perfekta tidpunkten för Stephen King.
Pressröster om "Strax efter solnedgången":
"King är lika skärpt och motbjudande som vanligt [...] Omöjligt att värja sig mot."
- People Magazine
"King är fortsatt hängiven målet att skänka sina läsare en gripande upplevelse - den mycket grundläggande njutningen i att fullkomligt förlora sig i en bok."
- New York Times Book Review