”Det gäller att våga möta pojken, se till hans lärande, knyta kontakt med honom och varsamt etablera en lärande relation. Även den stökigaste pojken kan bli studiemotiverad.”
Skolan lyckas inte med alla pojkar. Och alla pojkar lyckas inte med skolan. Det kan få förödande konsekvenser för deras framtid.I Pojkars läsande och lärande berättar Anne-Marie Körling om hur pojkars skolgång i grundskolan kan främjas genom att utveckla undervisningen, stärka samvaron i klassrummet, lyfta och underhålla läsningen samt genom att betrakta pojkarna som vetgiriga och lärande. Utifrån sin mångåriga erfarenhet av undervisning ger hon konkreta tips och förslag och sätter perspektiv på verkligheten i skolan med många personliga exempel.
Anne-Marie Körling är legitimerad lärare med lång erfarenhet av utvecklingsarbete inom skolan. Hon har bland annat tilldelats Svenska Akademiens svensklärarpris, Ingvar Lundberg-priset och Eldsjälspriset från Svenska Barnboksakademin, samt varit Sveriges läsambassadör 2015–2017. Anne-Marie Körling har skrivit flera böcker om läsning och läsfrämjande, däribland Ovan trädtopparna (BTJ Förlag, 2016).