Våren 2011, en lokal stormarknad, doften av kyldiskar som går på högvarv, reklamskyltar som gungar tungt i taket, lysrörsljuset som flimrar över inplastad korv och så ett plakat som säger: Ursäkta röran. Vi bygger om vår färskvaruavdelning så att du som kund får en mycket bättre färskvaruupplevelse. Janne skrattar högt när han ser den. Färskvaruupplevelse, upprepar han. Är det inte bra? Vilken underbar känsla det måste vara! Att uppleva själva färskheten, det går på ett mycket djupare plan liksom. För bland engångsgrillar och balar med kattströ föds inte bara frustration över en ekonomisk tillväxt som tycks utmynna i ännu fler smaker på tacosåsen, ännu fler varianter av mineralvatten och chips, utan också ett alldeles nytt språk Nästan religiöst Nä, det vore att gå för långt, det är ren njutning det handlar om, att känna doften av en bit getost, en tysk skinka eller norrländsk älgkorv. Sublimera mera på stormarknaden! Sinnenas delikatessdisk. Man äter också med ögonen Urk, då sitter inte jag kvar vid samma bord, det kan jag säga! Försök vara lite mer öppen för förändringar! Jag gillar korv och makaroner. Jag vet Detta är Jan och Maria Berglins sjuttonde album. Med en massa nya teckningar, denna gång delvis i färg, är det något så unikt som en färskvaruupplevelse helt utan bäst före-datum.