ARABEN RÖR SIG genom ett vitt Stockholm. Under natten har snön fallit, skamlöst och fritt som om den hade rätt att invadera och bosätta sig, som om den på eget bevåg kunde komma och ockupera stadens alla gator. Araben som trampar den har blivit en gammal man. Och drömmen om det nya landet, om att bli ett med det, om att smälta samman, tjäna och nyttjas, är för länge sedan begraven.
Någon annanstans i staden finns Yasaman. Hon har lyckats med det. Lyckats så bra att folk tror att hon är adopterad. Så bra att hon letar efter bostadsrätt i närförort med äkta trägolv och högt i tak. Så bra att barndomsminnena från Iran bara är en hägring i minnet, en doft av sältan från havet, en känsla av värme som kväver och fastnar i halsen.
Araben är en roman om våra val och om skulden som kommer med dem. Skulden till det nya landet och till allt man lämnat bakom sig. Till barnen, för det som gick förlorat och den förälder man inte klarade av att vara. Och till föräldrarna, för allt det de gav upp.
"En av vårens bästa romaner", Åsa Lindeborg, Aftonbladet
"Med 'Araben' har Pooneh Rohi uppnatt det som manga forfattare nog skulle ge sin hogra arm for: hon har fatt mig att kanna igen mig i nagot jag aldrig sjalv har upplevt." Eva Johansson, SvD
"Araben ar en begåvad debut om existentiell ensamhet. Uppbrott och forflyttningar. Och om allas vara svarigheter att utrona vilka handlingar som ar omgivningens forvantningar eller eget fritt val." Anneli Jordahl, Sydsvenskan
"Möjligen har Pooneh Rohi skrivit årets mest kontroversiella roman. Den strävar efter att gestalta och gör det mycket väl den konflikt mellan stipulerad grupp och personlig identitet som utan tvekan är en vår samtids mest brännande frågor." Jonas Thente, DN
"Pooneh Rohi har avlyssnat sin samtid med finkalibrerade instrument och skapat en smärtsamt övertygande berättelse om den omöjliga strävan att leva sant både mot sig själv och mot sitt sammanhang." Jenny Aschenbrenner, Kulturnytt, SR
"Avsnitten om den unga kvinnan är stilsäkra och lyhörda och gör det mer än berättigat att kalla Rohi en stark debutant, men det är i skildringen av den tilltufsade fadern som romanen lyfter på allvar. Språket blir friare, djärvare, lekfullare, utan att tappa de psykologiska nyanserna i ett hjärtskärande porträtt av en stolt man som förlorat självkänslan och fotfästet i detta skyddade lilla låtsasland som är 2000-talets Sverige." Johan Wilhelmsson, Norrköpings tidningar
"Ytterst handlar Araben om tillvaron som den är och om drömmen som ville något annat. Men också om att ångra sitt liv och försonas, om att känna skuld för sina val och ändå välja. Inga lätta frågor - så skriv en bok till." Monika Tunbäck-Hanson,GP
"En stark och engagerande debut. Det är en drabbande historia om ett land som blir allt kallare och där medelklassen blir allt nervösare." Rasmus Landström, Arbetarbladet
"Detta är en av de starkaste debuter jag läst på länge. Så säker i sitt berättande och så mångtydig i sitt budskap. Inget blir enkelt då man läser Araben. Men så är det kanske dags att lägga det förenklade åt sidan." Jakob Carlander, Corren
"Araben leder ofrånkomligt tankarna till Albert Camus Främlingen. På samma sätt som "Främlingen" rör sig i existentiella snår, där handlingar får livsavgörande konsekvenser, handlar Araben om principbeslut, orsakade av stolthet och skuld, som skapar än mer skam att bära." Vesna Prekopic, Litteraturmagazinet
"Araben är mycket mer än igenkänningslitteratur för yngre vuxna svensk-iranier med politisk aktivism i den nära släkthistorien. Den bearbetar Sverige och svensk samtid." Flamman
"Romanens styrka är att den bland annat levandegör och fördjupar bilden av den andre, främlingen samt bekräftar bilden av vad vi redan vet; att en människas status minskar när hon kommer till Sverige." Ulf Lundén, Dala-Demokraten
"Det är en elegiskt sorgesam historia Pooneh Rohi berättar." Lennart Bromander, Aftonbladet
"Pooneh Rohi fångar fint känslan av tomhet mellan två världar." Barometern