Det digitala uppslagsverket låter oss förstå att suprematismen var en rysk konstriktning och att den som först myntade ordet "suprematism" som benämning på sin konst var den ryske konstnären Kasimir Malevitj (1878–1935). Hans nonfigurativa konst byggde på bara några få geometriska grundelement. Kända målningar är hans svarta kvadrat från 1915 och hans vita kvadrat på vit botten från 1918, målningar som ackompanjerades av abstrakta kompositioner med rektanglar, korsformer, cirklar och röda kvadrater. Med fokus på just den svarta kvadraten ifrågasätter konstvetaren och författaren Tom Sandqvist den gängse bilden av Kasimir Malevitj. I essän utformad som ett brev till konstnären lyfter han i stället fram det faktum att Kazimierz Malewicz i själva verket föddes i Kiev av polska föräldrar och växte upp i det östjudiska bosättningsområdet i nuvarande Ukraina, alltså i en rad av judisk kultur och judisk tänkande dominerade småstäder, så kallade shtetlar. Kan den svarta respektive vita kvadraten kopplas till det samtida ukrainska avantgardet och har suprematismen i själva verket sina rötter i tankar som hänför sig till kabbalan, den judiska mystiken? Och hur såg grälet ut mellan Malevitj och Marc Chagall som ledde till att Chagall slängdes ut från sin egen konstskola i Vitebsk? Hur ska vi uppfatta Malevitj ständiga stilbyten, hans uppenbara eklekticism, hans sena figurativa bondeskildringar och självporträtt?