ISBN: 9789170612923
Utgiven: 2019-09-24
Format: Danskt band
Språk: Svenska
Genre: Media och kommunikation
Yttrandefriheten är hotad. Det är ingen nyhet. Men för det mesta är det auktoritära staters styrning av medier som avses. Mindre känt är hur yttrandefriheten påverkas av kommersiella intressen. Den svenska yttrandefrihetslagstiftningen har traditionellt betonat värdet av att skydda journalistiken genom att bland annat skilja på reklam och journalistik. I dag ökar pressen på yttrandefriheten också i Sverige, där det allt oftare reses krav på att också se reklam och annonser som yttranden. Men vad händer om grundläggande rättigheter kommersialiseras? Hur ska medborgare kunna skilja på reklam och viktig information om gränserna mellan journalistik och pr suddas ut? Dessa frågor diskuteras och besvaras i skriften Medierna: Den nya gränslösheten av juridikprofessorn Eva-Maria Svensson.
Författaren är professor i rättsvetenskap vid Juridiska institutionen, Göteborgs universitet. Hon forskar bland annat om yttrandefrihet och demokrati, ålderism och åldersdiskriminering, jämställdhet och genus samt rättsvetenskapliga teorier och metoder. Några aktuella publikationer hon utgivit tillsammans med olika medförfattare är böckerna Genusrättsvetenskap (2018) och Blurring the Lines: Market- driven and Democracy-driven Freedom of Expression (2016) samt artiklarna Women s Human Rights in the Governance of the Arctic (i The Yearbook of Polar Law Online, 2018) och Building and Sustaining Freedom of Expression, Considering Sweden (i Nordicom Review, 2016).
Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond (RJ) publicerar sedan 2008 en årsbok (ISSN 2000-1029). Ambitionen med årsböckerna är att ge en bild av kvaliteten och bredden i dagens forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett övergripande tema med utgångspunkt i den forskning stiftelsen stödjer. År 2019 består årsboken av sex häften, essäer på temat Det nya Sverige, som tillsammans utgör en årsbox.